top of page

migration, utanförskap, rädsla, identitet, språk, mänskliga rättigheter, fattigdom

Spelfilm. Av Samuel Kishi Leopo. Originaltitel: Los Lobos Produktionsland: Mexiko Speltid: 95 min. Tal: spanska Text: svenska Rek för åk 6 t.o.m. gymnasiet.

Los Lobos

Unisont hyllade Los Lobos tog också hem priset som BÄSTA BARNFILM på Barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF!

Reglerna är enkla: de ska inte öppna dörren för någon, de ska lära sig engelska och de ska ta hand om varandra. ”Vi är vargar och vargar gråter inte, de är modiga och de håller ihop” säger mamma Lucía till sönerna Max och Leo. De har korsat gränsen från Mexiko till USA för ett bättre liv och hamnat i en nedgången lägenhet där barnen spenderar dagarna inlåsta med en kassettbandspelare medan Lucía arbetar dubbla skift. Bröderna drömmer om Disneyland men den okända verkligheten utanför fönstret går snart inte att hålla borta.

Presentationsblad

Filmhandledning

Kunskapstest

Filmhandledningen från Svenska Filminstitutet innehåller också klipp från ett samtal om filmen tillsammans med Amnesty.


I läroplanen tas upp att elever ska ges kunskap om samhället och samhällsbyggandet, både lokalt och globalt. Kunskaper i historia, geografi


och samhällskunskap ska förmedlas till eleverna. Att använda en gemensam filmupplevelse som grund för att gå vidare med mer konkreta, ämnesspecifika arbetssätt kan vara ett bra sätt att skapa ett engagemang och väcka intresse för frågorna.


I läroplanen går också att läsa att elever ska utveckla och fördjupa sin kunskap om samhällsutvecklingen och tillvaron i olika delar av världen och om global samhällsförändring. Migration är en sådan ständigt pågående global process, som också knyter an till frågor om ekonomisk fördelning och samhällets organisation.


Filmen har relevans inom undervisningen i framförallt Samhällskunskap, Historia och Geografi. På gymnasienivå lämpar sig filmen väl även inom ämnena Sociologi och Psykologi.

Andra rekommendationer med gemensamma taggar:

bottom of page